Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Δεν ξέρουμε ακόμη για τι κατηγορούμαστε.

Παρασκευή

Του Βασίλη Γεώργα

Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρώσει την εισήγησή της προς την Ολομέλεια για την πολύκροτη υπόθεση που αφορά στις καταγγελίες και την αυτεπάγγελτη έρευνα περί κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην εγχώρια αγορά μπίρας.

Δεδομένου ότι η υπόθεση μετά από περίπου οκτώ χρόνια έρευνας σε όλη την Ελλάδα και δικαστικών περιπετειών, βρίσκεται σήμερα στο στάδιο σύνταξης του πορίσματος, κανείς δεν μπορεί να ξέρει αν η εισήγηση θα περιέχει επιβαρυντικά στοιχεία για την θυγατρική της Ολλανδικής Heineken, η οποία επί χρόνια διατηρούσε ολιγοπωλιακά μερίδια τόσο στην κρύα (μπαρ, εστιατόρια) όσο και τη ζεστή (σούπερ μάρκετ, καταστήματα) μπίρα.

Γι’ αυτό, άλλωστε και χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, κ. Ζωούλλης Μηνάς, απέφυγε τα «δύσκολα» δηλώνοντας κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για τα 50 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας στην Ελλάδα, ότι έχει πλήρη άγνοια σχετικά με το κατηγορητήριο, λέγοντας πως η εταιρεία δεν έχει ενημερωθεί για το αν και για τι ακριβώς κατηγορείται και πως θα περιμένει να δει την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.


Κοινοποίηση σύμφωνα με τη διαδικασία γίνεται μόνο στην περίπτωση που στο πόρισμα του εισηγητή διαπιστώνεται το ενδεχόμενο παραβάσεων και συνεπώς συντάσσεται κατηγορητήριο.

Εν αναμονή των εξελίξεων στον τομέα της έρευνας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία συνεχίζει να... κάνει τη δουλειά της, έχοντας πλέον να αντιμετωπίσει τον ολοένα και πιο οξύ ανταγωνισμό από τη δραστηριοποίηση νέων εταιρειών, που της έχουν στερήσει σημαντικά μερίδια από την εγχώρια αγορά. Υπολογίζεται ότι το μερίδιό της έχει υποχωρήσει πλέον κοντά στο 65% από περίπου 90% μια δεκαετία πριν, με την εταιρεία να εντείνει πλέον τις προσπάθειες αύξησης των εξαγωγών της προκειμένου να περιορίσει τις επιπτώσεις τόσο στον τζίρο της που το 2012 υποχώρησε κατά 12,4% στα 341 εκατ. ευρώ, όσο και στην κερδοφορία της η οποία μειώθηκε κατά 50% στα24,2 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με τη διοίκησή της, στόχος είναι για το 2013 να διπλασιάσει στο 20% από 10% πέρυσι τις εξαγωγές της ως ποσοστό της παραγωγικής της δραστηριότητας, επιτυγχάνοντας έσοδα της τάξης των 20-22 εκατ. ευρώ. Ήδη ένα σημαντικό κομμάτι των εξαγωγών της εταιρείας κατευθύνεται σε θυγατρικές της μητρικής Heineken σε χώρες της Μέσης Ανατολής, της Ασίας και της Αφρικής όπως η Ινδία, ο Λίβανος και η Αιθιοπία. Πρόκειται για εξαγωγές σημάτων μπίρας και εμφιαλωμένου νερού (από τα 25 που διαχειρίζεται η εταιρεία) τα οποία δεν καλύπτονται από την παραγωγική δυναμικότητα των τοπικών θυγατρικών.

Σε ό,τι αφορά την πορεία της αγοράς, τα στοιχεία από τους πρώτους μήνες του 2013 δείχνουν ότι υπάρχει αναστροφή. Η κατανάλωση παρουσιάζει αύξηση 1,5% από την αρχή του έτους, ενώ αξιοσημείωτα ποσοστά αποσπούν πλέον οι μπίρες ιδιωτικής ετικέτας (περίπου 10%). Το ποσοστό της ζεστής αγοράς ανέρχεται πλέον σε 46% (με αυξητική πορεία) και της κρύας αγοράς σε 54% με πτωτική τάση. Πέρυσι οι πωλήσεις μπίρας υποχώρησαν 2% σε σχέση με το 2011, και διαμορφώθηκαν στα 4 εκατομμύρια εκατόλιτρα ενώ σωρευτικά από το2008, οπότε και ξέσπασε η κρίση υπολογίζεται πως έχουν μειωθεί 15%. Η κατά κεφαλή κατανάλωση μπίρας παραμένει πάντως περιορισμένη συγκριτικά με άλλες χώρες και διαμορφώνεται σε περίπου 35 λίτρα ετησίως.


Άρθρο από το capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου